Borgerhoff & Lamberigts gebruikt cookies om uw surfervaring beter te maken.
Akkoord

Waar ben je naar op zoek?

Dokter Luc Evenepoel verklapt 4 vuistregels om op je gewicht te blijven

Nog nooit zijn er zoveel methodes geweest om af te slanken. We spenderen er zelfs meer geld aan dan aan eten! En toch wordt de wereld altijd maar dikker en dikker. Het is dus duidelijk dat wat we aan het proberen zijn, niet werkt. Heb je er de buik van vol? Dokter Luc Evenepoel onderscheidt in zijn boek 'Van diëten word je dik' glashelder de zin en onzin van diëten.

1/ Het gaat over waarom je eet

Waarom eet je? Omdat je honger hebt, natuurlijk, dat weet het kleinste kind. Zo stond het ook in je biologieboek van de lagere school. Maar kijk eens goed rond en je krijgt plots een totaal ander antwoord. Mensen eten louter omdat ze eten zien en eten zien ze de hele tijd en overal.

Naar je hongergevoel luisteren is eenvoudig, maar een gepaste reactie erop is niet altijd gemakkelijk. Er is immers honger (je wil eten) maar ook appetijt (je heb zin, of goesting, om iets te eten). Jezelf het onderscheid aanleren is eigenlijk een koud kunstje. Luisteren naar je verzadigingsgevoel is ook eenvoudig, maar niet altijd gemakkelijk: je zit nooit zo barstensvol dat die chocolademousse er niet meer bij kan.

Stop met eten als je genoeg hebt, ook al moet je iets laten liggen. Je hoeft daar geen genie voor te zijn. Je moet het alleen doen. Binnen de kortste keren zal je je zo goed in je vel voelen dat je je zal afvragen waarom je hiermee niet al veel eerder was begonnen.

'Van diëten word je dik' is een boek zonder wondermiddelen met enkel de waarheid over slank zijn en blijven.
Lees nu de eerste hoofdstukken

2/ Het gaat over wanneer je eet

Maaltijden overslaan is geen goed idee. Je lichaam interpreteert dat alsof je in een omgeving leeft waar er een voedseltekort is. Het neemt zijn voorzorgen door je meer te doen eten als er wel voedsel voorhanden is.

Plan je dag. Een maaltijd verdient een even belangrijke plaats in je agenda als eender welke vergadering. Je werkt om je boterham te verdienen. Heb dan ook meer respect voor die boterham. Een maaltijd geeft je drie keer per dag de gelegenheid iets goeds te doen voor je lichaam. Maak er gebruik van.

"Stop met eten als je genoeg hebt, ook al moet je iets laten liggen."

3/ Het gaat over hoeveel je eet

Enkele tips: 

- Serveer uit kleinere verpakkingen. Als je popcorn eet uit een doos van 240 gram eet je de helft meer dan uit eentje van 120 gram, ook al is die popcorn verschaald.

- Drink calorische dranken uit een smal, lang glas, in plaats van uit een laag en breed glas.

- Ga bij een buffet en zelfs bij een driegangenmaaltijd eerst kijken wat er allemaal aangeboden wordt en besluit vooraf wat je zult eten. Buffetten zijn beruchte dikmakers.

Geen enkele van deze maatregelen op zich zal tot je redding leiden. Maar combineer
er een paar van en voor je er erg in hebt eet je 250-300 calorieën per dag
minder, zonder zelfs moeite te moeten doen. Het is diëten zonder het te weten.

4/ Het gaat over wat je eet

Hier wordt het pas moeilijk en verwarrend. Het supervoedsel van vandaag is het vergif van morgen. Laat me er korte metten mee maken: er bestaat geen supervoedsel, het is pure marketing.

- Er is niets dat je nooit kan eten. Dit betekent niet dat je je vijf keer per dag aan frieten en kaastaart tegoed mag doen. Dat zijn sporadische verwennerijen. Trakteer jezelf af en toe op een dergelijke verwennerij, je las eerder al dat dat heus mag.

- Voor een goede gezondheid doe je er best aan elke dag vijf porties vers fruit en groenten te eten. Eén portie fruit en vier porties groenten, of twee fruit en drie groenten, dat doet er niet toe, zolang je er maar vijf hebt uit die groep – en ketchup is geen groente.

- We spenderen veel te veel aandacht aan de macronutriënten: koolhydraten, eiwitten en vetten. Minstens even belangrijk zijn hun kleine broertjes, de micronutriënten: mineralen, vitaminen en spoorelementen.

- Wees matig met vet, maar vetloos hoeft niet. Er zijn verzadigde, mono-onverzadigde en poly-onverzadigde vetten. Verzadigde vetten worden over het algemeen beschouwd als slecht voor hart en bloedvaten.

- Vermijd transvetten. Je vindt deze vetten ook in diepvriesproducten, koekjes, sauzen, enzoverder.


Meer bruikbare en onderbouwde tips vind je in het laatste boek van Luc Evenepoel 'Van diëten word je dik'.

Anderen kochten ook