Borgerhoff & Lamberigts gebruikt cookies om uw surfervaring beter te maken.
Akkoord

Waar ben je naar op zoek?

Burn-out vermijden? Blijf in de 'groene zone'

Wellbeing director van Medialaan Ann De Bisschop laat in 'Aftellen naar maandag' haar licht schijnen over burn-out en stress. Wij geven alvast enkele concrete tips mee uit haar boek om de Monday Blues te lijf te gaan.

De groene zone

Iedereen heeft een window of tolerance: een bepaald stressvenster waarbinnen je behoorlijk goed functioneert, prima kan blijven werken en je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt. Blijf je binnen die zone, dan is je stresssysteem wel actief, maar ondervind je daar geen fysieke of mentale klachten van. Je stressniveau fluctueert tussen een paar pieken (een lastige klant aan de telefoon of een taak die dringend af moet) en dalen (je middagpauze, een fijne babbel met je collega’s, thuiskomen), maar je verliest de pedalen niet. Je zit ‘in het groen’.

Zo blijf je binnen je groene venster

Het is dus van het grootste belang dat je bij jezelf kan detecteren wanneer je je ‘in het oranje’ bevindt en naar je rode zone evolueert. Dan kan je tijdig ingrijpen en vermijd je erger. Maar zo ver hoeft het niet eens te komen, want dankzij een aantal duidelijke strategieën kan je ervoor zorgen dat je je stresslijn netjes binnen je groene tolerantievenster houdt.

Deze zes eenvoudige tips helpen je alvast op weg!

Let op je slaap- en eetgewoonten
Zorg voor jezelf. Geef je lichaam de juiste energiebronnen en gun het ’s nachts de hersteltijd die het nodig heeft.
Zorg voor structuur in je dag
Een duidelijke afbakening tussen je werk en privésfeer is nodig. Blijf je bijvoorbeeld tot op je oprit telefoneren met je klanten, dan is het evident dat je een deel van je werklast mee binnenshuis neemt. Zorg er ook voor dat je tijdens stressvolle perioden je eettijden en rustpauzes respecteert en dat je zo weinig mogelijk afwijkt van je natuurlijke bioritme. Iedere vorm van onregelmatigheid kost je dan immers tonnenenergie… Energie die je niet hebt.
Sport en beweeg
Door langdurige stressbelasting geraakt je energiesysteem uitgeput. Maar verwar een energietekort niet met een slaaptekort. Om weer energie te krijgen, ga je – en dat klinkt heel paradoxaal – niet op de zetel liggen, maar heb je net beweging nodig. Sport helpt, maar ook eenvoudigweg meer bewegen, is weldadig. Werk in de tuin of stap een bushalte vroeger afen wandel dat extra eindje naar het werk.
Ga naar buiten
Stel jezelf minstens een halfuur per dag bloot aan daglicht. Zo maak je vitamine D aan, en die is dan weer belangrijk voor de aanmaak van serotonine, een neurotransmitter én goedgevoel-stofje in je brein. Daglicht herstelt de chemische balans van je neurotransmitters die door langdurige stress verstoord geraakt. Blijf niet achter het raam zitten,dat helpt niet.
Zoek zingeving in andere activiteiten dan je werk
Ga helpen tijdens het scoutsfeest, doe vrijwilligerswerk, spendeer tijd met de kinderen, doe ietsvoor je buurt: zinvol bezig zijn met iets anders dan je job, helpt je om balans te houden en te relativeren.
Investeer in sociaal contact
Een goed sociaal netwerk – waarbij je niet alleenluistert, maar ook zelf kan ventileren – is een belangrijke beschermendefactor voor stressbelasting.

Anderen kochten ook