Borgerhoff & Lamberigts gebruikt cookies om uw surfervaring beter te maken.
Akkoord

Waar ben je naar op zoek?

Beweging, hoe hou je het vol? 9 keer gouden advies uit 'Nooit meer naar de dokter'

Dokter Servaas Bingé reikt in dit boek alle nodige tools aan om je gezondheid zelf in eigen handen te nemen. Zoals beweging! 

We bewegen immers te weinig. Desondanks staan we er nauwelijks bij stil hoeveel beweging vroeger wel in onze dagplanning zat. We jagen al lang niet meer op ons voedsel. Het zware labeur op de velden is grotendeels verdwenen. De voeding vliegt haast zo onze mond in. We doen heel veel met de wagen. Op het werk zitten we veel en hoewel er beterschap op komst is, waarderen werkgevers het nog steeds te weinig dat je overdag gaat wandelen of lopen. Machines nemen taken over en dus vermindert ook ons calorieverbruik in het huishouden. De robotrevolutie rukt steeds verder op en we slepen nu zelfs het scherm in onze zakken mee.

Hoe houden sportpsychologen zichzelf in beweging?

In de Verenigde Staten vroeg men aan een viertal sportpsychologen om eens geen advies aan anderen te geven, maar wel aan zichzelf. Hoe krijgen zij zichzelf voldoende in beweging en hoe houden ze het vol?

9 tips

  • Zet het bovenaan je to-dolijst voor de dag. Begin de dag ermee. Dan kan er in de loop van de dag niets nog je ingeplande sportsessie uit je agenda wissen. Geen ochtendmens? Leg alles ’s avonds klaar, zodat je alleen maar in je loopschoenen of op je fiets moet stappen.
  • Doe het niet alleen. Doe het met iemand die op jouw manier en tempo wil meedoen. Dat kan een collega, buur of je hond zijn. Die hebben ook beweging nodig. Zo ben je het ook aan iemand anders verplicht en ga je minder snel een beurt overslaan.
  • Plan het in je agenda. Neem het even ernstig als om het even welke andere afspraak in je dagschema. Door het zo vast te leggen, lijkt het minder een optie waaraan je nog makkelijk kan ontsnappen.
  • Doe je iets niet graag, doe het dan niet. Het is niet omdat een groepje vrienden altijd samen wil fietsen dat fietsen per se ook jouw ding moet worden. Je moet echt een sport vinden die je graag beoefent. Je houdt iets makkelijker en langer vol als je het zelf echt wilt.
  • Wapen jezelf met positief denken. Wie ermee worstelt om sportief bezig te zijn en te blijven, heeft zichzelf die activiteit wellicht opgelegd. Maar heb je tegen jezelf wel eens gezegd dat je dit echt wilt? En als de gedachte aan de activiteit je niet op gang krijgt, focus dan op een bepaald aspect ervan, al was het maar de muziek die je tijdens het sporten beluistert.
  • Aanvaard dat het niet altijd perfect zal lopen. De ene dag is de andere niet. Je hebt er niet altijd de energie voor. Je kunt eens een dag overslaan, maar je kunt het ook wat rustiger aan doen. Vervang joggen door een wandeling, bijvoorbeeld.
  • Doe het in vluggertjes, als je geen tijd hebt. Wees gerust: dit is geen seksadvies. Als je echter geen tijd hebt voor trainingssessie van een half uur, maak er dan drie sessies van tien minuten van, of eentje van twintig minuten en een andere van tien. Als je het intensief genoeg doet, werkt dat even goed. Denk dus weer niet te snel: vandaag lukt het niet.
  • Stel je prioriteiten. Je moet het echt willen en goed weten waarom. Hoe duidelijker en persoonlijker je doelstelling is, hoe gemotiveerder je bent. Schrijf gerust voor jezelf op waarom je sport, of het nu is om met je kinderen te kunnen spelen of om hartrisico’s te beperken.
  • Focus op je doel. De wekker gaat en je voelt je maar flauwtjes. Denk er dan aan hoe energiek jij je gaat voelen na die ochtendsport. Als je overweegt om het op te geven, bedenk dan dat je al een eind op weg bent naar je doel. Vaak is dat tijdelijke rotgevoel net een signaal dat je lichaam aan het veranderen en aansterken is.

Nooit meer naar de Dokter?

Deze tips komen uit 'Nooit meer naar de dokter'. Want mensen kunnen voor een groot deel hun gezondheid zélf bepalen!
Ontdek het boek

"I'm goin to make you so proud! "

— note to self —

Anderen kochten ook