Borgerhoff & Lamberigts gebruikt cookies om uw surfervaring beter te maken.
Akkoord

Waar ben je naar op zoek?

De gezondheidsvoordelen van een kopje thee

Thee staat voor gezelligheid, voor rust en kalmte. Maar er is zoveel meer. Denk aan de rijke geschiedenis van het drankje, aan de verschillende variëteiten thee: witte, groene, zwarte, oolong, gele en donkere thee of aan de techniek waarmee je het beste kopje thee serveert. Jessica Van Humbeeck is theesommelier, bezielster van theespeciaalzaal 'Thee met een Verhaal' en auteur van het boek 'But First Tea'. In haar boek lees je onder meer hoe thee kan bijdragen tot een gezondere levensstijl.

De gezondste thee ter wereld

Over de heilzame stoffen die thee bevat, is al heel veel geschreven en gesproken, al dan niet terecht. Van antioxidanten, tot L-theanine, polyfenolen, catechines en niet te vergeten, de cafeïne. Zo wordt groene thee vaak bestempeld als de meest gezonde thee ter wereld en zou zwarte thee het tegenovergestelde zijn. Voor alle duidelijkheid: zo zwart-wit is het absoluut niet! Meer zelfs, voor sommige mensen is het beter om net te kiezen voor een zwarte thee of een oolong in plaats van voor een groene thee. Dat is zeer persoonlijk en afhankelijk van je lichaam, gemoedstoestand, het tijdstip van de dag, en ja, zelfs het seizoen. De enige die ik weleens ‘de meest gezonde thee ter wereld’ durf te noemen, ook al is het een infusie, is rooibos. Daar kan je echt veel mee doen, die heeft unieke antioxidanten en mag je zelfs aan baby’tjes geven. In het Oosten werd er al heel wat meer wetenschappelijk onderzoek verricht naar de gunstige effecten van thee op ons lichaam dan in het Westen, maar er wordt aan gewerkt. Dus hoog tijd om wat feiten op een rijtje te zetten.

De gezondheidsvoordelen van Thee op een rijtje

Thee is goed voor de tanden
De antibacteriële werking van thee beschermt je tanden en behoed je ook voor een slechte adem. De fluoride in thee versterkt de tanden ook nog eens. Hoe ‘volwassener’ de blaadjes, bijvoorbeeld bij een oolongthee, hoe meer fluoride de thee bevat. Let hier wel mee op: trop is altijd te veel. Te veel thee, lees: overvloedig veel thee, kan er net voor zorgen dat je tanden verkleuren.
Minder kans op nierstenen
Voldoende theedrinken verkleint de kans op nierstenen. L-theanine, misschien wel mijn persoonlijke favoriete stofje in thee, zorgt voor rust. Dat aminozuur vermindert stress en brengt ons brein tot rust. In combinatie met dat andere leuke stofje, cafeïne, geeft dat een juist gevoel van alertheid, maar zonder de gejaagdheid. Who needs coffee after all ;-). Matchathee, bijvoorbeeld, is goed voor meer focus en alertheid.
Heilzaam voor de bloedvaten
Thee (voornamelijk donkere) is goed voor de bloedvaten en heeft een optimaliserend effect op onze bloedsomloop.
Positief effect op metabolisme
Van theedrinken alleen zal je niet afslanken, helaas… Maar het heeft wel een positief effect op je metabolisme en bijgevolg dus ook op je gewichtsbeheersing. In combinatie met een gezonde voeding en voldoende beweging, en dan voornamelijk groene thee en zeker matcha, zal thee je metabolisme een boost geven.
Detoxen
Het detoxeffect van thee gaat letterlijk diep. De antioxidanten in thee kunnen zorgen voor een goede celregeneratie en beschermen de huid tegen vrije radicalen.
Cholesterolverlagend
Het werd wetenschappelijk bewezen dat vijf kopjes donkere thee (type puerh) per dag de slechte cholesterol met enkele percentages kan verlagen.
Rijk aan antioxidanten
Thee is rijk aan antioxidanten die preventief kunnen werken tegen kanker. Dat moeten we natuurlijk met een korrel zout nemen, maar baat het niet… In groene en witte thee zit er een grotere hoeveelheid antioxidanten dan in zwarte of oolongthee.

Verder genieten van je theetijd?

In But First Tea van Jessica Van Humbeeck vind je naast alle gezondheidsvoordelen ook een uitgebreide introductie in de wereld van thee met de beste recepten. Een must-read voor elke theeliefhebber!
But First Tea

Anderen kochten ook