Borgerhoff & Lamberigts gebruikt cookies om uw surfervaring beter te maken.
Akkoord

Waar ben je naar op zoek?

Hoe mediteren? Steven Laureys gidst je doorheen een eenvoudige oefening

Mediteren biedt tal van wetenschappelijk onderbouwde voordelen en volgens neuroloog Steven Laureys hoeft meditatie niet complex of zweverig te zijn. Meer zelfs, je kan meditatie naar je hand kan zetten en zoeken naar wat voor jou werkt. In het Het no-nonsense meditatieboek geeft hij een aantal oefeningen zoals de bodyscan waarmee je zelf aan de slag kan. 

Waarom een bodyscan?

Tijdens de bodyscan concentreer je je op de prikkels van je lichaam. De oefening verscherpt niet alleen je bewustzijn, maar versterkt ook de connectie tussen je geest en je lichaam. Daarom wordt de oefening vaak aangeraden aan mensen met fysieke problemen en chronische pijn. Door aan deze vorm van mindfulness-meditatie te doen zal je pijn niet per se verdwijnen, maar leer je er wel anders mee omgaan. Je leert dat je het gevoel in een bepaald lichaamsdeel kan aanvaarden, zeg maar. Daardoor wordt het draaglijker en leer je er bewust voor kiezen om niet langer te lijden onder chronische pijn.

Hoe doe je een bodyscan?

1
1. Ga op je rug liggen met je handpalmen naar boven en je voeten lichtjes uit elkaar. Sluit je ogen. Als je dat liever wil, en om niet in slaap te vallen, kan je de bodyscan ook zittend uitvoeren. Ga dan rechtop een stoel zitten met je voeten recht op de grond.
2
Probeer de hele oefening zo stil mogelijk te liggen of zitten. Verander je houding alleen wanneer je ongemak, pijn of andere problemen ervaart. Verander je houding dan voorzichtig en beweeg je lichaam bewust. Denk na over de bewegingen die je maakt en hoe je beter gaat liggen.
3
Begin bewuster te ademen. Je hoeft niet per se een van de eerder genoemde ademhalingstechnieken toe te passen, maar vestig je aandacht wel op je ademhaling. Dat zal je helpen om te ontspannen en tot rust te komen voor de eigenlijke oefening begint.
4
Zodra je tot rust bent gekomen, vestig je je aandacht niet langer op je ademhaling maar op je lichaam. Hoe voelt je lichaam aan ''vandaag? Hoe voelen de kleren die je aanhebt tegen je lichaam? Waar maakt je lichaam contact met de grond en hoe voelt dat? Hoe warm of koud voelt je lichaam? Is je lichaam vandaag gespannen of ontspannen?
5
Zodra je lekker in je lijf zit, heb je twee keuzes. Je kan je aandacht stapsgewijs vestigen op al je lichaamsdelen, van je tenen tot je kruin. In dat geval vraag je je bij elk lichaamsdeel af hoe het voelt en of je iets kan veranderen aan de manier waarop je dat gevoel ervaart. Heb je wat minder tijd of wil je gerichter aan bodyscanning doen? Dan kan je ervoor kiezen om je aandacht meteen te vestigen op lichaamsdelen die meer gespannen zijn, tintelen, zwaar aanvoelen of pijnlijk zijn. Probeer dat lichaamsdeel vervolgens te ontspannen en het gevoel van ongemak los te laten of te aanvaarden, zodat je niet langer hoeft te lijden onder het ongemak.
6
Zodra je al je lichaamsdelen overlopen hebt en je lichaam een stuk relaxter aanvoelt, open je je ogen weer en blijf je nog even in een comfortabele positie zitten. Voel hoe je bewuster bent van je lichaam en van de connectie tussen je lichaam en je geest.

Boek in de kijker

Het no-nonsense meditatieboek

Dr. Steven Laureys

Neuroloog en topdokter Steven Laureys geeft in deze absolute bestseller inzicht in de werking van meditatie en haar positieve effecten op lichaam en geest.

Meer over het boek

Anderen kochten ook