Borgerhoff & Lamberigts gebruikt cookies om uw surfervaring beter te maken.
Akkoord

Waar ben je naar op zoek?

Het persoonlijk anti-stress plan van Martine Prenen

Happiness coach Martine Prenen geeft in haar fonkelnieuwe boek 'Forever Young' de handvaten voor een lichaam en geest in balans en toont hoe je vitaler wordt dan ooit tevoren.

Zo reikt ze een aantal praktische tips aan om goed te reageren op stress.

Het woord is eruit.

Stresss.

We hebben er allemaal weleens last van. Daar is niks mis mee. Wél als het een negatieve impact begint te krijgen op je levenskwaliteit. De kwaliteit van je leven is afhankelijk van de hoeveelheid stress.

Wat is stress?

Stress is een oeroud levensreddend mechanisme van het lichaam dat is ontstaan toen we nog in holen woonden, maar niet is meegegroeid met de tijd. In een gevaarlijke situatie moest je je leven kunnen redden door te vechten of vluchten: de fight or flight-reflex. Dat mechanisme schiet razendsnel in actie wanneer er iets is wat ons onderbewustzijn als ‘gevaar’ detecteert.

Het resultaat is dat we met veel onrust in ons lijf blijven zitten en heel erg moe worden, omdat we altijd in de vecht- of vluchtmodus blijven hangen. Stress is dus niet ongezond op zich. Het kan het spreekwoordelijke schopje onder onze kont zijn waardoor we een tandje bijzetten. Milde stress stimuleert zelfs onze weerstand, het is opwekkend en kan een hulpmiddel zijn om te veranderen, te leren en te groeien. Stress wordt wèl ongezond als het chronisch is.

20 anti-stress stappen

Laat loss
Nee, die lat hoeft echt niet zoooo hoog, dat creëert snel frustratie! Blijf niet te lang stilstaan bij een tegenslag, kijk ernaar en laat de dingen los. Moeilijk, I know...
Start de dag met de TAO massage
Door dagelijks te oefenen, leer je het beste te relaxen. Deze massage kan je ook toepassen in de loop van de dag bij een energiedip of voor of na een opkomend stressmomentje.
Laat-maar-waaien (soms)
Kweek jezelf de juiste gewoontes aan. Als je hard werkt is ‘t helemaal niet erg om af en toe es gewoon te niksen, echt. Laat de boel dan de boel en weet dat helemaal ‘spic en span’ echt niet hoeft. Lekker in je vel in een gezellig nest is veel beter dan helemaal ‘in frut’ in een showroom. Als je wil opruimen, pas dan de volgende stap toe.
Delegeer
Te veel mensen krijgen stress omdat ze veel hooi op hun vork nemen. De taken verdelen met huisgenoten, schoonmaakster… is dus altijd een goed idee. Net zoals de gewoonte dat iedereen die in huis woont ’s avonds 10 minuten opruimt: dat scheelt al veel ‘nekbrekerij’ op rondslingerende spullen. Als je vrienden dan toch even te snel op de stoep staan, is ‘t niet erg dat ze even een handje toesteken. Samen in de keuken verdwijnen met een goed glas schept een ongedwongen sfeer.
Vergeet de tijd
Bepaal je even-niks-momenten zorgvuldig. Het hele jaar door bepaalt de klok ons doen en laten en zijn we bijna overal bereikbaar. Bouw deze tijd voor jezelf elke dag in. Je kan altijd starten met een goed boek op de wc of even in bad.
Begin klein
Net zo min je aan een marathon begint als je nog nooit hebt gelopen, mag je niet verwachten dat ‘leren relaxen’ vanzelf gaat. Het vergt een beetje training. Las regelmatig een pauze van vijf, tien of twintig minuten in. Adem diep in en uit en bekijk rustig je omgeving. Geniet van het moment zelf. Daarna kan je met hernieuwde kracht je activiteiten verderzetten. Door jezelf regelmatig zo’n pauze op te leggen, zal je leren het denken uit te schakelen en te relaxen.
Luier met 2 (of meer)
Uit onderzoek blijkt dat sociale contacten erg belangrijk zijn voor mensen om zich goed te voelen. Samen met je geliefde lukt het makkelijker om te genieten van het nietsdoen. Las daarom eens een ‘tête-à-tête’ met je partner in, want anders riskeer je dat jullie zodanig worden opgeslorpt door de stress van alledag dat je langzaam van elkaar vervreemdt. Samen een terrasje meepikken, op blote voeten door het mulle zand stappen of zwoegen om een bergtop te bereiken… Je vult zelf in hoe je dat samenzijn met je liefste invult. Geen partner? Geen probleem. Familie, vrienden of vrolijk gezelschap geven je ook afleiding. Samen ontspannen biedt ook steun, zelfs als er niet over je problemen gepraat wordt. Ik vind niks zo leuk als uren bijbeppen met m’n vriendinnen met een grote pot thee en massa’s gezonde koekjes erbij…
Laat die telefoon liggen
De simpelste manier om je hoofd leeg te maken en even te ontsnappen aan de dagelijkse beslommeringen, is de natuur intrekken. Neem dus rustig de tijd voor een stevige wandeling door park, bos, velden en laat vooral je smartphone thuis of zet ‘m af (je moest es verdwalen)!
Stel genieten niet uit
Probeer sowieso van elk leuk moment voluit te genieten, zonder al aan morgen te denken. Als je erin slaagt om van kleine geluksmomenten te genieten, zal je beter gewapend zijn tegen stress en problemen.
Vind je oplaadplek
Zoek een lievelingsplekje waar je kunt ontstressen, ontladen. Dat kan in de natuur zijn, op een plekje in de tuin of gewoon een knus hoekje thuis op de bank. Probeer daar ook een soort van stilteplek van te maken waar je een beetje naar binnen kunt gaan. Een plek om op te laden, een veilig plekje waar je het liefst wil wegkruipen met een dekentje, een boek en een kopje thee. Leg er kussentjes, of iets waar je op kan zitten, waardoor je zo je eigen nestjes maakt. Die liefde voor kleine hoekjes stamt uit de tijd dat we nog in grotten woonden en het belangrijk was om jezelf en je stam te beschermen tegen gevaarlijke beesten en andere bedreigende zaken van buitenaf.
Ontdek de infraroodcabine
Een plek om op te laden als je echt moe bent en veel pijn hebt en je leeg voelt, is de infraroodcabine. Je kunt een in je huis laten installeren. Geen plaats of budget? Met een goede infraroodlamp kun je ook veel ongemakken verhelpen.
Play dead
Elke yogi weet het: de ontspanning op het einde van de les is heel belangrijk. De belangrijkste oefening is de laatste houding, de dodemanshouding ofte shavasana, op je rug. Ze noemen het zo omdat het lijk een metafoor is voor volledige ontspanning. Deze houding geeft je een gevoel van ruimteloosheid, van totale ontspanning, dat je bijna niet meer weet waar je lichaam stopt en waar je omgeving begon. Zo voel je je een met je omgeving. Zaaaalig.
Go for slow
Doe alles eens in eerste versnelling, dus ga niet altijd haasten, haasten, haasten. Dat is een energievreter. Dat betekent dat je moet stoppen met: ah, ik ga nog efkes dat en erna ga ik nog efkes dat doen. In het begin doe je één ding per dag, rustig aan, en begin met de leuke dingen
Doe geen twee dingen tegelijk
Ze zeggen wel (en wij vrouwen het luidst) dat vrouwen kunnen multitasken, maar dat is niet waar. Tijdens het multitasken vertraagt ook ons werkbrein en dan gaat onze concentratie ook achteruit. Dus: één ding met ne keer!
Neem af en toe een siësta
.
Doe het na iedere maaltijd rustigaan
Even uitbuiken. Maar ga niet op de zetel in een rare schotelvod-houding liggen. Uitbuiken doe je best tijdens een wandelingetje.
Gebruik je zintuigen
Probeer zintuiglijk dingen waar te nemen bij wat je ziet wat je doet, maar gebruik ook hier eens maar een zintuig tegelijk. Niet evident he?
Mediteer
Probeer elke dag een kwartiertje te mediteren. Laat je begeleiden door een (nietzweverige!) app als Headspace.
Masseer zelf
Al is het maar effe tussendoor. Ontdek de drukpunten op je voeten, voorhoofd, slapen, handen en polsen en masseer de spanningen weg.
Blik bewust terug op een stressmoment
Vraag je af: wat deed dat nu eigenlijk met mij? Wat maakte me zo gespannen? Ga naar een van de rustige ademhalingen als je voelt dat stress je bij de strot grijpt. Zo voorkom je dat stress in je lichaam blijft zitten en cortisol de overhand krijgt. Cortisol blijft namelijk heel lang in je lichaam zitten.

Forever Young, 50 is het nieuwe 40!

Martine Prenen legt in haar boek 'Forever Young' uit hoe ouder worden ook fun kan zijn. Ze geeft je allerlei lijstjes mee met de beste tips, recepten en weetjes. Je kan vandaag al je exemplaar reserveren op onze site.
Ontdek Forever Young

Anderen kochten ook