Borgerhoff & Lamberigts gebruikt cookies om uw surfervaring beter te maken.
Akkoord

Waar ben je naar op zoek?

Sandra Bekkari over het Popeye-effect: daarom zijn groene groenten zo gezond

Gevarieerd eten is een van de basisprincipes van Sana. Want: hoe meer kleuren groenten en fruit je eet, hoe meer verschillende voedingsstoffen en vitamines je naar binnen krijgt. Probeer elke dag minstens drie (of nog beter: vier of vijf!) verschillende kleuren te eten. In die gezonde kleurenwaaier zitten ook liefst groene groenten.

Waarom groene groenten goed voor je zijn

Happiness
Groene (blad)groenten maken je gelukkig! Ze bevatten hoge concentraties foliumzuur, een B-vitamine die helpt bij de aanmaak van het goedgevoelstofje serotonine.
Minder stress
Groene bladgroenten krikken je magnesiumvoorraad op, waardoor je een energieboost krijgt. Wie een tekort aan magnesium heeft, kan stressgevoeliger zijn. Hoe donkerder de groenten, hoe meer magnesium ze bevatten. Spinazie en boerenkool zijn dus excellente leveranciers van magnesium.
Meer energie
De Q10 in donkergroene groenten (bv. boerenkool, broccoli en spinazie) doet je energiepeil stijgen.
Genoeg ijzer
Zet je voldoende groene bladgroenten en groene groenten zoals broccoli en koolsoorten op het menu, dan lever je je lichaam extra non-heemijzer (plantaardig ijzer) aan. Zo voorkom je ijzertekort (symptomen: hoofdpijn, vermoeidheid, een bleke teint). Plantaardig ijzer wordt nog beter door je lichaam opgenomen in combinatie met vitamine C. Voeg dus wat vers fruit of een beetje limoensap toe aan je salade.

Nooit meer diëten: gezonde recepten in de juiste verhouding

Het is sowieso een goed idee om het hoofdaandeel van je maaltijd uit groenten samen te stellen. De recepten van Sandra Bekkari uit de 'Nooit meer diëten' reeks streven steeds een evenwichtige verhouding na. Ze bieden je een manier om een gezond voedingspatroon toe te passen in de dagdagelijkse en smakelijke keuken.
Ontdek Nooit meer diëten 4

Anderen kochten ook