Borgerhoff & Lamberigts gebruikt cookies om uw surfervaring beter te maken.
Akkoord

Waar ben je naar op zoek?

Wat staat er op De Lijst van Servaas Bingé?

Vaak ligt de oorzaak van kwalen en ziektes te blinken op ons bord. Je kan je dus opnieuw fit voelen als je achterhaalt welke voeding voor ongemakken zorgt. Hiervoor ontwikkelde arts Servaas Bingé 'De Lijst': een slim voedingsplan om je lichaam in 10 dagen volledig te resetten. Het opzet is simpel maar streng: gedurende 10 dagen ga je enkel eten wat er op De Lijst staat. Daarna begint het herprogrammeren en ga je stap voor stap de voedingsmiddelen introduceren die zorgen voor een lagere ontstekingsgraad en jou beter en energieker doen voelen.

De Lijst

Hieronder vind je een overzicht van wat er op die beruchte Lijst staat en wat je dus mag eten gedurende de 10 dagen. Toch even benadrukken dat de producten op de lijst niet voor iedereen schadelijk zijn, maar dat wel kunnen zijn. Sinaasappels bijvoorbeeld zijn voor veel mensen goed, maar bevatten veel salicylaten, een natuurlijke ontstekingsremmer die allergische reacties kan veroorzaken, maar ook gevoeligheid aan de slijmvliezen en slokdarm.

FRUIT

  • WEL: Alle soorten vers fruit en diepvriesfruit.
  • NIET: Gedroogd fruit en citrusvruchten: sinaasappelen, pompelmoezen, citroenen, omwille van de salicylaten. Deze vruchten krijgen in de loop van het plan zeker opnieuw een plaats in je dieet.

GROENTEN

  • NIET: Tomaat, aubergine, paprika, witte aardappel. Vooral groentesoorten uit de nachtschadefamilie dus. De witte aardappel bestaat bijna uitsluitend uit zetmeel en laten we weg omwille van de hoge glycemische index! Paddenstoelen hebben zeker een plaats in een gezond eetpatroon, maar in de eerste fase laten we ze eruit omdat ze schimmelgroei in de darmen kunnen stimuleren.
  • WEL: Alle andere verse of diepvriesgroenten, of ze nu rauw, gewokt, gestoomd, geroosterd of gegrild zijn. Met stomen behoud je de meeste vitamines. Let op met roosteren en grillen.

GRANEN

  • NIET: Tarwe, maïs, gerst, spelt, kamut, rogge, havermout (!), witte rijst. Als je twijfelt, kijk dan zeker op de verpakking of het graan gluten bevat, dan laat je het sowieso weg.
  • WEL: Bruine rijst, quinoa, gierst, hennep, teff, boekweit, lijnzaad.

PEULVRUCHTEN

  • Wel! Linzen, kikkererwten, witte bonen... zitten barstensvol micronutriëntenen zijn vaak ook heel eiwitrijk. In dit voedingsplan maken peulvruchten een groot deel uit van je menu. In het begin kan je een wat opgeblazen gevoel hebben, dat gaat voorbij eens je lichaam eraan gewend is.

NOTEN EN ZADEN

  • Ook voor de noten en de zaden zijn er eigenlijk geen beperkingen, met die belangrijke kanttekening dat ze heel calorierijk zijn. Een handvol per dag is eigenlijk al voldoende. Let op voor kant-en-klare notenmengelingen uit de winkel. Vaak zijn er suikers aan toegevoegd, of bevatten ze rozijnen of andere gedroogde vruchten.

VLEES EN VIS

  • NIET: Grotere vissoorten: De reden kan je gaan zoeken in onze voedselketen. De oceanen zijn niet altijd even proper… Hoe groter het dier, hoe meer toxiciteit van de oceaan er in het dier zit, helaas. Ook schaaldieren zetten we voorlopig op het strafbankje, omdat veel mensen daar allergisch op kunnen reageren. Rood vlees: best ontstekingsbevorderend. Charcuterie, omwille van de additieven. Kip en varkensvlees schrappen we de eerste tien dagen. Eieren laten we eruit, omdat er een verband bestaat met intoleranties en allergieën. Vleesvervangers.
  • WEL: Kleine visjes: makreel en sardienen. Uit blik is zeker ook oké, maar laat het dan wel in eigen nat zijn. Ook zalm en pladijs mag je eten. Kalkoen, lamsvlees, wild.

ZUIVEL

  • NIET: Melk, kaas, room, yoghurt, boter,kwark, roomijs.
  • WEL: Ongezoete, plantaardige melk zoals kokosmelk, rijstmelk, amandelmelk, havermelk…

VETTEN

  • NIET: Margarine, boter, transvetten, smeermiddelen, gehydrogeneerde olie (dat klinkt gezond, maar eigenlijk zijn het gewoon ook transvetten), zonnebloemolie.
  • WEL: Koudgeperste olijfolie, lijnzaadolie, avocado-olie, kokosolie. Ghee, als die afkomstig is van graskoeien.

DRANKEN

  • NIET: Alcohol, cafeïnehoudende dranken zoals koffie, zwarte thee, groene thee en frisdranken.
  • WEL: Water en kruidenthee. Groene en zwarte thee zijn wel gezond, maar in de eerste fase toch te vermijden omdat ze cafeïne bevatten.

KRUIDEN EN TOPPINGS

  • NIET: Chocoladesaus, ketchup, mosterd, vinaigrette,mayonaise, relish, chutney, alle soorten readymade sauzen zoals barbecuesaus of andalouse…
  • WEL: Zout en peper, verse en gedroogde kruiden zoals gember, kurkuma, dille, look, komijn, oregano, rozemarijn, tijm, peterselie… Je mag best kwistig zijn met die kruiden, vele hebben een ontstekingsremmende werking!

ZOETSTOFFEN

  • NIET: Witte en bruine suiker, rietsuiker, HFCS, kandijsuiker… You name it, it’s a no-no. Ook honing, ahornsiroop, agave, maïsstroop, melasse… en desserten vermijden.

Boek in de kijker

De Lijst

Servaas Bingé

Een slim voedingsplan van arts Sevraas Bingé om je lichaam in 10 dagen volledig te resetten.

Meer over het boek

Anderen kochten ook